Utdrikningslag

Har du fått det ærefulle oppdraget å arrangere utdrikningslag for en av dine nærmeste? Frykt ikke! Vi er her for å hjelpe deg.

Utdrikningslag er et begrep som beskriver en urgammel, hellig tradisjon i vestlig kultur og faller på forloverne til de to som skal gifte seg. Det er antatt at tradisjonen oppsto lenge før menneskeheten og det er derfor en oppgave som det ikke skal kimses av.

Å arrangere et utdrikningslag vil si å «sette i stand en fest for å markere et farvel med ungkarslivet eller frøkenskapets friheter og gleder». Tradisjonelt var det kun gjester av samme kjønn som hovedpersonen som kunne delta, men man står nå fritt til å invitere hvem enn man tror hovedpersonen vil ha der.

Om du har vært så heldig og blitt utpekt som arrangør så er det en del ting som må «times og tilrettelegges», som Egon så fint sa.

For å hjelpe deg på vei, vil du under finne Festutstyr sin huskeliste over hva som må på plass før markeringen finner sted.

Før vi starter på listen!

Dette bør du vite:

  • I nyere tid har utdrikningslag handlet mye om å drite ut den som skal bli ektefelle og i kjent kjær norsk kultur er det ofte en del alkohol inne i bildet. Husk, dette må ikke nødvendigvis være tilfellet. Et godt tips er å sette hovedpersonens ønsker i sentrum, om den snart nygifte er sky av natur, ikke er så glad i fyll eller ikke drikker i det hele tatt gjør du deg selv en tjeneste om du tar dette med i beregningene.
  • Det er normalt at hovedpersonen er helt i mørket i forhold til planleggingen av festen, oftest er festen en overraskelse.
  • Tradisjonelt fant festen sted dagen før bryllupet. Men for å unngå ubeleilige hangovers og for å gjøre det mulig å overraske med festen, er det nå mer normalt at utdrikningslaget skjer iløpet av månedene og ukene før bryllupsdagen.

#1 – Sett en dato og lag gjesteliste

Snakk med de som skal inviteres i god tid og finn en dato litt før bryllupet som passer for alle. Ingenting er kjipere å forklare til bruden/brudgommen at barndomsvennen ikke kunne dukke opp fordi han eller hun er bortreist.

Koordiner også med noen i livet til bruden/brudgommen for å finne en god dato for overraskelsen. Ta eventuelt en prat med sjefen til vedkommende og arranger en kidnapping i arbeidstiden.

Pass på at du har invitert alle som skal inviteres, be dem holde av datoen og finn en god måte å kommunisere med alle på. Facebook er et godt tips.

Sett en dato som passer så mange som mulig. Det er vanskelig å finne en som passer for alle, men ikke umulig. Bestem datoen så tidlig som mulig!

#2 – Lag et budsjett

Som i alle store prosjekter må det også her planlegges økonomisk i forveien.

Lag deg, så tidlig som mulig, en oversikt over hva kvelden vil koste og hvordan den skal finansieres.

Skal dere spleise på det? 

Dette er ting som bør planlegges og finansieres i forveien så kvelden går så glatt som mulig:

  1. Transport – til, fra og kanskje litt frem og tilbake.
  2. Mat og drikke.
  3. Aktiviteter.

Så for å spare deg selv en senere hodepine, skaff deg en god oversikt så tidlig som mulig.

Servietter floral, Team Bride – 16 stk

#3 – Ideer, leker og aktiviteter for utdrikningslaget

Det å introdusere en aktivitet, et morsomt påfunn eller et spill som dere alle kan ha glede av tidlig eller sent på kvelden, eventuelt flere aktiviteter og spill, er ingen dum idè.

Om aktiviteten må bookes, gjør dette i så god tid som mulig.

Dette kan fort koste litt, men behøver ikke gjøre det. Finn noe som passer deres budsjett.

Her er noen tips til påfunn, spill og aktiviteter for ditt utdrikningslag:

  1. Skaff en ferrari, hest og slede, en traktor, en politibil, en limousin, en brannbil eller et helikopter som kan brukes til å transportere den heldige til arrangementet.
  2. Lag et rebusløp – dra til f.eks. brudens/brudgommens barneskole og lag en løype med aktiviteter rundt skolen.
  3. Ta på dere finlandshetter og kidnapp bruden/brudgommen. Pass her på sikkerheten – det er ikke alle som liker å bli kidnappet!
  4. Hopp i fallskjerm, eller lur hovedpersonen til å tro at han/hun skal det.
  5. Lei en go-kart bane og finn ut hvem som er den beste racersjåføren.
  6. Book et lokale eller bruk boligen til en i gjengen og fyr opp festen ved å lage drinker i en slushmaskin. Du kan leie en slik en hos oss – vedlagt finner du lenker til drinkmiks og maskin.
  7. Dra på strippeklubb (beregn høye kostnader).
  8. Rigg et ordentlig pokerbord og spill poker.
  9. Pakk telt å dra på campingtur i skogen fullstendig isolert fra omverden.
  10. Dra på øl- eller vinsmaking.
  11. Spill paintball.
  12. Glow-party, leier du UV-lyskastere og kjøp inn UV-reaktiv maling kan dere ta på dere hvite klær og late som dere er tilbake på ungdomsklubben.
  13. Ha en temafest: Gull, glam eller utkledningsfest.
  14. Dra på spa.
  15. Karaokekveld. Ingenting passer bedre for å drite seg ut litt.
  16. Dra på konsert, komiklubb eller fotballkamp.
  17. Er den som skal gifte seg glad i gaming? Arranger et LAN.
  18. Dra på tur med akrobatfly, ikke like skremmende som fallskjerm, men en heftig opplevelse for livet.
  19. Gjør hele utdrikningslaget til en helgetur til Østeuropa. På grunn av lavere prisnivå og billige flybilletter trenger ikke dette bli mye dyrere enn å ha utdrikningslaget hjemme. Du kan gjøre alle aktivitetene over – bare at du kommer til å få mer for pengene.
  20. Poledancing – enten man er dame eller herre er det gøy å bli utfordret litt.
  21. Lei en skytebane. (Ta dette gjerne tidlig om det skal drikkes alkohol, du kan ikke drikke på banen.)
  22. Bakekurs med champagne.
  23. Champagnelunsj iløpet av dagen, mellom aktiviteter.
Ballongbanner, bride to be - rosegull
Servietter Bride to be, rosegull - 20 stk
Sjekk ut alt det morsomme vi har til utdrikningslag!

Når dagen er kommet er det bare å krysse fingrene for at alt går som smurt. Ettersom du har lest denne guiden, tviler vi ikke på at du kommer til å planlegge grundig nok til at alt går som du håper på.

Vi i Festutstyr ønsker deg og dere masse lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *