Arrangere dåp og navnefest

Førstegangsforeldre kan ofte ønske seg litt hjelp til å planlegge dåp eller navnefest. Dette er kanskje det første store familiearrangementet dere inviterer til, og dere ønsker at det skal bli en fin dag for både arrangører og gjester. Hvordan går man frem for å arrangere dåp eller navnefest? Finnes det noen liste, punkt for punkt med hva som er viktig å huske på?

Det første og viktigste spørsmålet er i grunn hvor mye tid og penger du vil legge i arrangementet. Vil du slippe å gjøre noe selv, eller vil du alt skal være hjemmelaget og nøye planlagt?

Hvilken dato skal dere velge?

Skal det være dåp eller navnefest? Utfra svaret her kan du undersøke når kirken er ledig, eller hvilke seremonidatoer Human-Etisk Forbund har i deres region.
En del velger også å arrangere navnefest uten seremoni gjennom Human-Etisk Forbund. Da står dere selvfølgelig fritt til å velge dato selv.

Passer den datoen dere ønsker for besteforeldre/faddere? (Inviter tidlig så flest mulig kan sette av dagen.)

Hvis dere ikke skal ha det hjemme, hvilke lokaler er ledige den datoen?

Hvor skal dere ha det?

Mange har dåp og navnefest hjemme. Om du synes det virker som et eneste stort ork å holde en stor fest hjemme i stuen din, kan alternativet være å leie et festlokale for kvelden. Her er mulighetene utallige:

Hotell hvis man ikke ønsker å lage maten selv. Uansett når du vil ha det, kontakt hotellene og spør om grupperabatt. Hvis du styrer unna julebordshelgene, vil nok de fleste være interessert i å tilby dere lavere pris.

Hvis man vil lage mat selv eller bestille catering, er det lurt å høre hva andre i ditt område har gjort. Det behøver ikke å bli superdyrt. Det finnes en rekke organisasjoner som leier ut lokaler for en billig penge. I mange nærområde har man f.eks. følgende alternativer: Speiderhus, idrettshus, velhus og andre samlingslokaler, utleielokaler som brukes til festligheter, kantiner om noen du kjenner jobber ved en stor/mellomstor bedrift, campingplass/hytteutleie med samlingsrom. Som sagt; mulighetene er uendelige. Tenk på hvilke litt større lokaler/rom dere har tilgjengelig i ditt område, sjekk nettsider eller finn noen som hører til laget/foreningen og spør om de driver utleie. Vær kreativ og ikke vær redd for å spørre.

Viktige spørsmål å ta med i betraktningen om valg av lokale hvis dere skal ordne mest mulig selv:

  • Når får du nøklene? (Når kan du begynne å rigge/pynte.)
  • Er leieprisen inkludert vask, eller må dere vaske selv? Og i så tilfelle; Når må de ha tilbake nøklene?
  • Er det nok bord og stoler?
  • Er det et par ekstra bord til matbuffet/kakebuffet og gavebord?
  • Er det nok tallerkener, bestikk, vannglass, brusglass, kakeasjetter, kaffekopper, kaffekanner og vannkarafler?
  • Er det kaffetrakter, brusåpner, kakespader, dopapir, tørkepapir og såpe, eller må dere ta med selv?
  • Er det duker til bordene?

Så til resten av det materielle:

  • Skal dere lage invitasjoner selv, eller kjøpe ferdige?
  • Hvilke farger vil dere ha på pynt og dekorasjoner?
  • Hvor mange bord blir det? Altså; hvor mange duker/blomster/lysestaker trenger du?
  • Skal dere kjøpe inn lysholdere/servietter, eller bruke det de har i lokalet?
  • Har de nok fat/bestikk/kaffekopper, eller må dere ordne det selv?

Maten:

  • Er det noen allergier å ta hensyn til?
  • Skal dere lage selv, eller bestille catering?
  • Skal dere ha middag eller buffet?
  • Skal dere ha dessert, eller holder det med kakebord?
  • Hvem kan lage kaker? Hvor mange trenger dere?
  • Husk vannkarafler til vann, i tillegg til brus på bordene. Sjekk at det er flaskeåpnere tilgjengelig hvis det er nødvendig.
  • Husk kaffe, kaffefilter, te, melk/fløte og sukkerbiter.

Avhengig av hvor mange dere er, kan det også være lurt å ha noen der som har ansvaret for å ordne litt ting i kulissene. Ta imot/hente catering/holde maten varm/legge den på fat, ta imot kaker fra gjestene når de kommer og sette de kaldt, fylle på med vann/brus mens gjestene spiser, rydde tallerkener om folk ikke gjør det selv, sette inn i oppvaskmaskinen, lege kaker på fat, pynte siste rest av kakene om nødvendig, sette på kaffe og sette ut kakene.

Slike ting som ofte går i glemmeboken på en dag som for noen foreldre blir mer hektisk enn antatt. Har dere en bekjent dere kan spørre? Kanskje et litt voksnere barn av en venninne eller en god kollega. Disse kan også få i oppgave å snikfotografere litt «situasjonsbilder» som er veldig fine å ha i ettertid. Mange blir så oppslukt i selve dagen at de sitter igjen med 20 bilder der 19 av dem er oppstilte.

Tips til enkel, budsjettvennlig god mat man gjerne kan lage selv, dagen før:

Det er mye rart man kan lage dagen før, så lenge man har plass til å varme det opp. Aluminiumsbakker er svaret på alt. Med mindre dere har tilgang til storkjøkken, da har de bakker der. (Eller mange kasseroller/ildfaste former å varme opp i hjemme.)

  • Bacalao kan gjøres klart i store gryter og kokes dagen før. Ha eventuelt over i aluminiumsformer og varm på varmluft/kombidamp. Server med brød, flatbrød og smør. Sleng noen kuttede oliven på toppen rett før servering.
  • Kyllinggryte, der kyllingen stekes dagen før og alle grønnsaker er ferdig kuttet, kok opp. Evt kok opp dagen før, og varm i aluminiumsbakker som med bacalaoen. Serveres med brød, ris og salat.
  • Alskens Toro-gryter, om man vil. Jegergryte, stroganoff, finnbiff (evt lag fra bunnen av). Server med ris istedenfor potet/stappe. Det tar mye kortere tid og plass. Om kjøttet blir for dyrt, fyll på med ekstra grønnsaker og bønner. Det skal ikke være like mye kjøtt i en gryterett som når man serverer rent kjøtt.
  • Lag lasagne/moussaka (kan være både med og uten kjøtt). Tomatsaus og ostesaus kan du lage fra bunnen av allerede nå og fryse ned (Mye billigere og bedre enn Toro-pakkene). Rettene kan stekes halvveis dagen før (du gjettet det – i aluminiumsbakker, om du ikke har nok ildfaste former), så er det bare å slenge på ost og ferdigsteke på selve festdagen. Lag hjemmelaget foccaccia eller stek hvitløksbaguetter og server med salat.
  • Kyllingsalat er et godt alternativ om man vil ha kald mat. Da er det bare å slenge ihop kylling, pasta, grønnsaker, rømme/fløte, evt bacon/skinke, kanskje noen nøtter eller rosiner. Blir best av å stå natten over. Serveres med deilig foccaccia til.
  • Ellers, rent økonomisk, så spørs det når begivenheten skal skje. I desember er det tilbud på alt av ribbe/kalkun/annen julemat. Kalkunen kan stekes lang tid i forveien, deles opp, fryses og brukes i gryte/salater. Ribbe likedan, kan brukes som ingrediens i gryteretter/lapskaus/sodd/kjøttsuppe.
  • Koldtbord med f.eks spekemat, røykelaks, eggerøre, pastasalat, couscoussalat, pizzasnurrer, gryterett som biff stroganoff med ris og salat, surret kyllingfilet fylt med kremost, spareribs, kyllingklubber, maiskolber, nachos, ostefat, mangosalat og gode sauser, stuinger og hvitløksdressing, fruktsalat.

Det er fullstendig lov å droppe dessert og gå for kakebord med kaffe.
Mye av «hemmeligheten» bak det å spare penger, er å ha godt brød og fristende tilbehør. Det er billig i forhold til kjøtt/kylling/fisk. Hvis tilbehøret er tørt og uappetittlig, vil det gå mye mer av hovedretten. Bare tenk på de beste buffetene du har vært på (f.eks. hotellfrokost). Det essensielle er mye variasjon i tilbehør og godt, saftig brød. Det er det samme med sodd eller andre gryteretter. Skal man spise seg mett kun på varmmaten, må det mye mat til.

Et annet hett tips for å finne ut hva som er enkelt å lage til mange; send menyforespørsel til hoteller/cateringselskaper og be om å få meny til konfirmasjon. Dette er alltid en hektisk periode med mange store selskaper samtidig, så menyene ofte satt opp med tanke på tidsbruk per kokk og ting som er enkelt å forberede i god tid.

Et godt siste tips om du skal ha småbarn som gjester i navnefest eller dåp er å ha et bord med leker, tegnesaker osv tilgjengelig. Det blir fort kjedelig med slike selskap for de yngste.

Lykke til med planleggingen!

Se vårt utvalg av dekorasjoner og tilbehør til navnefest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *